Przedmiotem coachingu są ważne elementy naszego życia osobistego i zawodowego. Stąd też warto się zastanowić na wyborem coacha. Wbrew powszechnej opinii coach wcale nie musi się znać na twojej branży ani twoim zawodzie. Coach musi być dobrym Coachem i znać dobrze narzędzia coachingowe. Oczywiście tych narzędzi i podejść jest całe mnóstwo i trudno wiedzieć, co będzie efektywne w Twoim przypadku. Doświadczony coach ma dosyć duży repertuar. Jednak mimo różności i mnogości narzędzi są narzędzia bardziej skuteczne i mniej skuteczne.
Różni menadżerowie różnie podchodzą do doświadczenia w biznesie czy na stanowisku menadżerskim wybranego przez nich Coacha. Niektórzy nie wyobrażają sobie pracy z Coachem bez takiego doświadczenia, inni nie chcą, by w ogóle miał jakiekolwiek doświadczenie w biznesie. Wolą by w pracy z nimi nie sugerował się swoim osobistym doświadczeniem.
Jakiego coacha wybrać?
Jeśli patrzymy na doświadczenie z reguły im większe tym wyższa cena za sesję. Nie oznacza to, że świeży coach nie będzie efektywny. Czasami może być nawet bardziej efektywny niż doświadczony.
Teoretycznie coach z lepszym wykształceniem coachingowym, po lepszych szkołach czy kursach powinien być lepszy niż ten z gorszym i znowu tak naprawdę zależy to od włożonej przez coacha pracy w osiągnięcie mistrzostwa w swoim zawodzie.
Osobiście unikam najtańszych coachów, ale też nie szukam najdroższego. Bardziej skupiam się na tym, czy z daną osobą dobrze mi się pracuje. Czy czuję, że wzbudza we mnie zaufanie do siebie i swoich umiejętności. Większość dobrych coachów potrafi dostosować się do klienta. Ale nie każdy klient będzie czuł się dobrze z każdym Coachem. To niewątpliwie warto wziąć pod uwagę.
Jest to szczególnie istotne w biznesie, kiedy twoi pracownicy mają pracować z Coachem. Nie możesz oczekiwać od coacha, że będzie przekazywał ci wszystko, co dzieję się podczas sesji. Raport coacha musi być ściśle określony, a pracownik musi być poinformowany, co będzie zawierał. Inaczej nie ma zaufania i pełnej pracy. Dobrze też uzyskać zgodę pracowników na pracę z Coachem.
Coaching jest świetnym uzupełnieniem różnych form szkoleń i pomaga wdrażać wiedzę oraz podnosić skuteczność jej wdrożenia i wykorzystania. Jest też inwestycją, która zwraca się relatywnie szybko.
Warto również przyjrzeć się czy dany coach pracuje osobiście, czy przez telefon, skype, sms, e-mail. Różne formy kontaktu pasują różnym osobom, grupom lub potrzebom. Coaching przez telefon wcale nie jest mniej skuteczny niż przy kontakcie osobistym. Jest to kwestia preferencji. Warto jednak pamiętać, że podczas zdalnych kontaktów trzeba ustalić kwestię jakości połączeń po obu stronach.
Można sprawdzić, w jakich godzinach coach jest dostępny. Czy utrzymuje się z coachingu, czy to tylko dodatkowe zajęcie. Dla biznesu coach, dostępny tylko po południu nie jest szczególnie interesujący.
Generalnie jak przy wyborze każdego specjalisty, należy rozważyć istotne czynniki determinujące wybór a mające istotny wpływ na twoją sytuację i cele jakim służy coaching.
[…] Wybór coacha […]