W ostatnim artykule mówiliśmy o coachingu. Dla lepszego zrozumienia warto porównać go z innymi formami pomocy czy wsparcia klienta.
Coaching jest formą wsparcia klienta, który całkiem dobrze a może nawet tylko ledwo przeciętnie radzi sobie w życiu za to chce osiągnąć lepsze rezultaty w swoim życiu w krótszym okresie czasu. Coaching pomaga w osiągnięciu określonego celu, rozwiązaniu danego problemu w określonym czasie nie dłuższym – z reguły – niż 12 sesji (spotkań).
Doradztwo również jest formą wsparcia klienta, który zwraca się z konkretnym problemem lub zagadnieniem do doradcy. Doradca jest specjalistą w danej dziedzinie i po zapoznaniu się z tematem udziela porady. Najbardziej nam chyba znane to doradztwo prawne. 1 problem 1 odpowiedź.
Konsulting jest formą bardzo podobną do doradztwa. Różni się jednak stopniem wglądu w problem i skalą działania. Rozpoczyna się zapoznania się eksperta czy zespołu ekspertów (czasami z różnych dziedzin) z problemem czy zagadnieniem a kończy na znalezieniu skutecznych, często innowacyjnych rozwiązań w danej dziedzinie/dziedzinach. W biznesie oznacza to bardzo często kompleksowe zapoznanie się zespołu ekspertów z działalnością firmy i przedstawieniem kompleksowych rozwiązań i zaleceń oraz doradztwem i pomocą w trakcie całego procesu wdrażania zmian.
Mentoring – jest formą bardziej osobistej współpracy pomiędzy Mentorem a Mentee (klientem) lub grupą Mentees. Mentor dzieli się wiedzą i doświadczeniem w swojej dziedzinie ze swoim klientem. W tej relacji praktyczne doświadczenie i wsparcie skutkuje szczególnie dużą korzyścią dla klienta, który nie musi przechodzić tej samej drogi, co Mentor a nabywa niezbędną mu wiedzę od kogoś bardziej doświadczonego.
Szkolenia są formą przekazywania określonej wiedzy głównie teoretycznej z danego tematu przez szkolącego na seminarium, wykładzie, szkoleniu, czy serii takich spotkań.
Treningi i warsztaty różnią się od szkoleń tym, że wprowadzają dużo praktycznych ćwiczeń. To powoduje, że już w trakcie takiego kursu osoby, które są zaangażowane i wykonują ćwiczenia nabywają dużo wiedzy praktycznej. Ćwicząc praktykują nowe umiejętności, dzięki czemu łatwiej im je wdrażać w życie.
Wszystkie powyższe typy wsparcia i pomocy klientowi, podobnie jak coaching stawiają inicjatywę po stronie klienta. To od niego zależą osiągnięte wyniki i to on decyduje, czy wdroży pozyskaną wiedzę w swoje życie lub biznes, czy też nie. Tylko od niego zależy, czy będzie z niej aktywnie i praktycznie korzystał.
Terapia, psychoterapia czy psychiatria to przerzucenie odpowiedzialności na specjalistę, którego zadaniem jest wyleczenie pacjenta. Relacja zmienia się z relacji pomiędzy specjalistą a klientem w relację pomiędzy specjalistą uprawnionym do leczenia a pacjentem. Jednak, podobnie jak w powyższych dziedzinach, i tutaj, niestety, wymagane są zaangażowanie, wysiłek i praca po stronie klienta-pacjenta.
Mimo, że żadna z tych dziedzin nie daje gwarancji osiągnięci określonego rezultatu, to jednak bez decyzji o pełnym zaangażowaniu w proces, klient nie ma szans na jakąkolwiek poprawę czy osiągnięcie danego rezultatu.
[…] Coaching a inne formy wsparcia […]