W słowniku języka polskiego czytamy, że rzemieślnik to „drobny wytwórca produkujący lub naprawiający różne przedmioty ręcznie lub z udziałem prostych narzędzi”.
Zaglądając do słownika synonimów dla słowa rzemieślnik znajdujemy takie oto synonimy: „biznesmen, człowiek interesu, kupiec, prywaciarz, przedsiębiorca, właściciel firmy, chałupnik, mistrz, rękodzielnik, fachowiec, wytwórca, artysta” oraz całą listę zawodów dawniej zaliczanych jedynie do rzemiosła typu: pasamonik, szmuklerz, kamieniarz, mason, murarz, jubiler, złotnik, cieśla, stolarz, majster, okulista, itp. Jak widać tutaj znaczenie tego słowa jest znacznie szersze.
Oznacza to, że znaczeniowo słowo to ulegało zmianie i rozbudowie.
Oczywiście, kiedy popatrzymy historycznie rzemieślnik stawał się rzemieślnikiem, kiedy osiągnął jakieś mistrzostwo w danej dziedzinie, czyli odpowiednie doświadczenie zawodowe. Wcześniej był czeladnikiem i zdawał egzamin czeladniczy, aby móc uzyskać zatrudnienie u mistrza. Ale zanim mógł zdawać egzamin czeladniczy był terminatorem, czyli uczniem pracującym bez wynagrodzenia. Ostatnim stadium był tytuł mistrzyni dla kobiet i mistrza dla mężczyzn.
Dla potrzeby naszej dyskusji, do której zapraszam Cię serdecznie zdefiniujmy sobie słowo rzemieślnik. Przyjmijmy, że rzemieślnikiem jest każda osoba posiadająca określone umiejętności i/lub wiedzę i/lub doświadczenie. Na podstawie tej definicji rzemieślnikiem będzie zarówno fizyk kwantowy, lekarz, producent, ślusarz, artysta jak i nauczyciel. czy mentor Idąc za tą definicją możemy powiedzieć, że rzemieślnikiem jest każda osoba posiadająca wyuczony lub wykonywany zawód.
W ten sposób niemal każdy człowiek staje się rzemieślnikiem. Oczywiście nie określiliśmy tu poziomu znajomości rzemiosła. Jednak można powiedzieć, że w zależności od poziomu naszego doświadczenia i wiedzy mamy różne poziomy znajomości naszego rzemiosła. Możemy raczkować albo poruszać się sprawnie w całej gmatwaninie zagadnień jak również tematów powiązanych.
Poproszę Cię o przyjrzenie się w jakim stopniu jesteś rzemieślnikiem, jako uczeń-terminator, czeladnik czy mistrz?
Cześć osób powie zachowawczo, że nie wie. Część osób powie, że musi, co najmniej osiągnąć jakiś tam określony poziom, by poczuć, że zna swoje rzemiosło. Część osób powie, że w ogóle nie są rzemieślnikami. Najmniej osób powie, że to nie ma znaczenia, bo od pierwszego dnia nauki są czy byli rzemieślnikami i już.
Różnica pomiędzy tą ostatnią grupą a pozostałymi jest zasadnicza. Ta ostatnia grupa to obecni i przyszli mistrzowie.
Można zapytać dlaczego? Różnica tkwi w podejściu mentalnym. A więc w tym, co pociąga za sobą całą masę zachowań, przekonań i motywację do działania.
Ćwiczenie:
Proszę wykonaj części A, B i C po kolei. Czyli przeczytaj najpierw część A i dopiero ją wykonaj, dopiero potem przeczytaj i wykonaj część B, a następnie część C. To ważne!
Część A:
Pomyśl o czymś, czego się dopiero uczysz. Zastanów, co czujesz, słyszysz, widzisz i jak się to odczuwasz, kiedy myślisz czy mówisz, że dopiero się tego uczysz? Czy chcesz nauczyć? Czy jeszcze może używasz słowa musisz się tego nauczyć?
Zapisz jak się czułaś, co słyszałaś, jakie obrazy się pojawiły.
Część B:
Pozwól umysłowi pobłądzić przez chwilę.
Część C:
A teraz wracając do zagadnienia z części A zmień sposób myślenia. Jeśli był to np. język angielski czy chiński. Pomyśl, że znasz język angielski czy chiński, nauczyłaś się już 10 czy 1000 słówek. Albo, że jesteś profesjonalną kucharką, bo umiesz już dodawać sól do wody. Co czujesz? Co słyszysz? Co widzisz? Jak to odbierasz? Jak z twoją motywacją do dalszego poznawania przedmiotu?
Jest ogromna różnica, prawda? Pamiętaj, żeby mówić prawdę o poziomie swoich umiejętności. Choć niektórym osobom włączyło się pewnie myślenie krytyczne i sarkazm. I to też jest ok! Pytanie czy takie krytyczne myślenie jest naprawdę efektywne czy cię wspiera czy sabotuje?
Oczywiście, żeby osiągnąć lepsze rezultaty dobrze jest wizualizować siebie na poziomie mistrzowskim. I wspierać to wizualizacją każdego kroku po kolei. Ale również dodawać do tego rzeczywiste działanie. Naukę, poszerzanie doświadczenia, zdobywanie nowych dodatkowych umiejętności czy doświadczeń.
Podsumowując:
To jak widzimy i doceniamy swoje umiejętności od samego początku jest ważne. Może nas wspierać lub osłabiać. Ale bycie rzemieślnikiem w obecnej rzeczywistości, to tylko jedna strona medalu. O następnych napisze niedługo.
[…] nam to określony obraz i będziemy mogli rozważyć, dlaczego połączenie tych trzech aspektów (rzemieślnik, przedsiębiorca i sprzedawca) jest niezbędne na dzisiejszym i jutrzejszym rynku […]
[…] o efektywności osobistej mamy trzy elementy, trzy strony medalu. Rzemieślnik, przedsiębiorca i sprzedawca. Przyjrzyjmy się temu jak one wpływają na siebie wzajemnie i w […]
[…] Rzemieślnik […]
[…] nam to określony obraz i będziemy mogli rozważyć, dlaczego połączenie tych trzech aspektów (rzemieślnik, przedsiębiorca i sprzedawca) jest niezbędne na dzisiejszym i jutrzejszym rynku […]