✍ Większość tzw. biznesów jakie są u nas zakładane to samozatrudnienie albo mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające po parę osób. Można to porównać do pracy na etacie, w której sama stajesz się szefową siebie samej.
✏ Z pracy w większych przedsiębiorstwach wynieśliśmy przekonanie, że biznes plan to jest gruby dokument z niezliczoną ilością danych, tabeli, wskaźników i wykresów. Drogi i trudny do opracowania, który nigdy nie realizuje się w życiu.
🖋 W związku z powyższym zakładając firmę wszyscy uciekają od robienia biznes planów.
✍ Dostępne na rynku narzędzia są robione pod duże firmy, albo przerabiane na małe firmy. Okazują się one mało praktyczne i trudne do wypełnienia przez przeciętną osobę. Wydaje się również, że prowadzenie kiosku czy małego sklepiku i tworzenie do niego stu stronicowego planu mija się z celem. Ewidentnie widać wyraźnie brak zrozumienia czym jest biznes plan.
🖋 Jest oczywiste, że mała działalność gospodarcza nie potrzebuje stu stronicowego biznes planu. Jednak biznes plan stanowi niezwykle ważne zabezpieczenie naszych interesów. Jego wielkość, dokładność i szczegółowość należy dostosować do rodzaju działalności, wielkości firmy, zatrudnienia, potrzebnych zasobów. Argumenty typu:
🗯 mam tak małą działalność, że nie mam czego planować
🗯 nigdy nie wiem ile mi się uda sprzedać
🗯 biznes plan to wróżenie z fusów
świadczą po prostu o nieświadomej ignorancji potencjalnych przedsiębiorców i trudno się dziwić ilości upadków po 2 latach działalności czy temu, że 80% firm nie dożywa 5 urodzin.
👉 Od czego warto zacząć pisać biznes plan❓
✍ Przede wszystkim warto określić wizję i misję naszego biznesu. Nawet jeśli jest to lodziarnia a naszym najważniejszym celem jest zarobienie kasy. Jednak jeśli nie będziemy mieli swojej wizji i misji to nie będziemy w stanie przekazać naszym klientom dlaczego warto do nas właśnie przyjść. Sami przy tym będziemy się koncentrowali na liczeniu kasy, a nie na dostarczaniu jakości klientom.
✏ Jeżeli wszyscy będą konkurowali ceną to przetrwają tylko duże sieci. Można zapytać dlaczego❓ Jako właścicielka malutkiej lodziarni wydaje Ci się, że możesz obsłużyć taką samą ilość klientów, co podobnej wielkości lodziarnia sieciowa dwie ulice dalej. Oczywiście to prawda. Możesz obsłużyć taką samą liczbę klientów jak oni.
📣 W czym tkwi haczyk❓ Ano w kosztach produktów. Mimo, że liczba klientów jest podobna i zamówienia na produkt muszą być dopasowane do potencjalnej liczby klientów to lodziarnia sieciowa zamawia odgórnie dla wszystkich punktów u jednego dostawcy określoną liczbę produktów z dowozem do poszczególnych punktów, Adekwatnie do wielkości takiego sumarycznego zamówienia ceny tych produktów są niższe. W związku z powyższym ceny składników jakie Ty kupujesz są wyższe. Możesz próbować oszczędzać na innych rzeczach, ale jakie będą te oszczędności❓
✍ W związku z tym jako mała działalność bardzo często nie masz możliwości konkurowania ceną, choć oczywiście są i przypadki odwrotne. Jeśli jednak nie masz możliwości konkurowania ceną musisz znaleźć wiarygodny powód, dla którego klient ma kupić właśnie u Ciebie. Musi to być korzystne dla klienta.
✏ Zauważ również, że ludzie nienawidzą jak im się coś sprzedaje, natomiast lubią kupować. A to jest naprawdę ogromna różnica (o tym napiszemy później, jednak warto zwrócić uwagę na to już na etapie budowania biznesu).
👉 Misja i wizja stanowią też silną motywację do efektywnego działania w biznesie.
🖋 Jednym z podstawowych z punktów, na które należy zwrócić uwagę są nasze zasoby, wydatki oraz koszty jakie należy ponieść przed otwarciem biznesu i w początkowym okresie jego działania zanim uda nam się pozyskać pierwszego klienta.
✍ Dla każdego biznesu będzie to coś innego. Generalnie dotyczy to niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń, lokalu, kosztów energii, wody, czynszu, ZUSu, kosztów pracowniczych jeżeli takie są oraz zakupu towarów czy produktów niezbędnych do handlu czy wykonywania usług.
✏ Wydatki i koszty na niezbędne wyposażenie, maszyny, urządzenia oraz pokrycie początkowych kosztów należy zestawić z posiadanymi zasobami, czyli posiadanymi środkami finansowymi i niefinansowymi (np. sprzęt, który posiadamy) na realizację biznesu.
🖋 Pozwoli nam to określić kiedy i ile musimy zarobić, żeby nie stracić płynności finansowej.
✍ Największym problem nie są straty ale brak płynności finansowej. Płynność finansowa mówiąc najprościej to takie ustawienie wpływów (zysków, kredytu odnawialnego, własnych zasobów), żeby pokrywały niezbędne wydatki. To jest jedna z najważniejszych rzeczy w biznesie i najważniejszych parametrów jakie należy dobrze określić i zaplanować w biznes planie.
🖋 Najczęściej bankructwo lub upadek “młodego biznesu” nie jest wynikiem strat, ale wynikiem braku płynności finansowej.
✍ Ważnym elementem planowania biznesu jest określenie jakie mamy możliwości kształtowania cen oraz budowania wszelkich promocji. Oczywiście należy wziąć pod uwagę również koszty usług niematerialnych takie jak badanie rynku, marketing, reklama.
✏ W przypadku małej firmy zamiast drogich badań marketingowych (które mogą być poza naszymi możliwościami finansowymi) można takie badania zrobić samemu. Jest bardzo dużo narzędzi do zrobienia tych badań, A jednym z najprostszych jest kartka papieru, długopis, nogi i buzia. Idź tam gdzie będzie Twój biznes, czyli tam gdzie będą Twoi klienci i zapytaj ich czego oczekują, czego potrzebują, co możesz im dać, żeby zechcieli u Ciebie kupować.
✍ Dla każdego biznesu pierwsze 3 najważniejsze rzeczy to lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja. Najlepsza lokalizacja to tam gdzie jest najwięcej Twoich klientów albo tam gdzie najłatwiej Twojemu klientowi dotrzeć do Ciebie. W zależności od biznesu może to być centrum miasta, dzielnica, peryferia lub wioska. Drugim kryterium lokalizacyjnym jest koszt danej lokalizacji w stosunku do towarów i klientów jacy po nie przyjdą. Drogi lokal dla dużej ilości tanich rzeczy z reguły będzie nieopłacalny. Najczęściej drogi lokal służy niedużej ilości ekskluzywnych rzeczy. 3 kryterium lokalizacyjne to jest to na co nas stać i co pasuje do naszego modelu biznesowego. Dobranie właściwej lokalizacji redukuje koszty i zwiększa przychody oraz pozwala klientom na relatywnie łatwe dotarcie do Twojego biznesu.
🖋 W momencie kiedy się ma rozplanowane wszystkie wydatki i koszty jakie musimy ponieść na początku naszej działalności w zestawieniu z zasobami, możemy ustalić ceny produktów oraz ilości sprzedaży jaka musi nastąpić, żeby zachować płynność finansową i móc zamawiać kolejne towary, materiały, niezbędne do tworzenia następnych usług, produktów, wyrobów czy też kontynuować sprzedaż.
✍ W zależności od rodzaju biznesu taki biznes plan może być spisany na 1 kartce, kilku kartkach 1 tabelce, wszystko to zależy od wielkości planowanego biznesu oraz ilości detali które w danym biznesie są ważne.
✏ Sprawdzanie na bieżąco realizacji takiego biznes planu pozwala nam na przewidywanie z góry na przewidzenie problemów i daje nam czas na właściwe reagowanie na pojawiające się wyzwania rynkowe i poszukiwanie rozwiązań, korygowanie modelu biznesowego, poszukiwanie sponsorów, metod dotarcia do klienta.
🖋 Biznes plan to coś, co żyje razem z Twoim biznesem. Jest formą motywacji, skupienia uwagi na celach, zauważania sukcesów i zadowolenia ze sprostania wyzwaniom jakie niesie praca na swoim.